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【Nゲージ規格鉄道模型】TOMIX 485系 L特急ひたち・さわやかひたち・ホームタウンひたち/485 Series Limited Express " Hitachi"

1998年の12月まで常磐線で活躍した485系の特急ひたちです。
国鉄特急の象徴である485系をフル活用し、取手・藤代間のデッドセクションを抜け、上野から水戸、勝田、高萩、いわき、相馬、原ノ町、仙台を結びました。
かつてはグリーン車も連結され、10両編成で運転されたものの、651系が登場した際に7両まで減車され、現在の「ときわ」、以前の「フレッシュひたち」と同じように、いわき(当時は平)以北の運用は「スーパーひたち」に譲り、上野・勝田間の都市間輸送運用が主となりました。また、E653系と同じくグリーン車の設定はなく、サロからの格下げ車両が編成に加わっています。
勝田までの通勤などの旺盛な需要に応じて基本編成同士を連結し、14両というJRの特急では珍しい長編成が組み。朝の上り特急「さわやかひたち」下り特急「ホームタウンひたち」としても活躍し、中でも連結器を装備したボンネットタイプ車の連結などが非常に有名でしたね。ボンネットと非ボンネットの連結などもありました。
「スーパーひたち」登場後は、塗色はひたち色と呼ばれる塗装がされていましたが、常磐線開通100周年記念で一編成だけ国鉄色で運用されていました。
しかし、1997年にボンネット先頭車が先んじて引退、そして1998年に後継のE653系フレッシュひたち」に役目を譲りました。
常磐線での運用から外れると、一部は上沼垂運転所に転属し、「雷鳥」や「北越」などの運用につきました。そのため、北陸では過渡期に上沼垂色とひたち色が入り交じるということもありました。

It is a limited express Hitachi of 485 series that was active on the Joban Line until December 1998.
By making full use of the 485 series, a symbol of the JNR Limited Express, we passed through the dead section between Toride and Fujishiro, and connected Ueno to Mito, Katsuta, Takahagi, Iwaki, Soma, Haranomachi, and Sendai.
In the past, green cars were also connected and operated with 10 cars, but when the 651 series appeared, it was reduced to 7 cars, just like the current “Tokiwa” and the previous “Fresh Hitachi”, Iwaki Iwaki (at the time called Taira) The operations in the north and beyond were handed over to “Super Hitachi”, and intercity transport operations between Ueno and Katsuta were the main operations. Also, like the E653 series, there is no green car setting, and a downgraded car from Salo has joined the formation.
In response to the strong demand to Katsuta, the basic trains were connected together, and a rare long train train was sometimes formed on the 14 JR limited express. Above all, the connection of a bonnet type car equipped with a coupler was very famous. There was also a connection between the bonnet and non-bonnet.
After the appearance of “Super Hitachi”, the paint color was called “Hitachi color”, but only one train was operated in JNR color in commemoration of the 100th anniversary of the opening of the Joban Line.
However, the hood leader car retired in 1997, and in 1998 it took over the role of the successor E653 “Fresh Hitachi”.
When the operation departed from the Joban Line, a portion of the job was transferred to the Kaminuttari Driver Station, where operations such as “Raicho” and “Hokuetsu” began. For this reason, in Hokuriku, there were times when vertical color of Uenuma and color of Hitachi intermingled during the transition period.

BGM「さわやかな散歩道」

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